torsdag 7. februar 2008

Bloggoppgave til 08.02.2008

I ukas bloggoppgave fikk jeg en interessant oppgave. Jeg skulle velge tre blogger som jeg skulle sammenlikne, fortelle om og dele mine meninger om. Jeg fikk en liste med blogger hvor jeg skulle velge to av de, og videre skulle jeg velge en jeg visste om selv. Da jeg var ferdig å velge slo det meg at de tre bloggene jeg hadde valgt var det vi kaller «dagbok blogger» alle sammen. Hvorfor endte jeg opp med tre blogger av samme type? Fordi det absolutt er den personlige bloggingen jeg syns er mest interessant å lese. Å lese om hvordan folk beskriver kultur, natur og liknende er virkelig ikke det samme som å lese om spennende opplevelser, tanker og meninger av ulike mennesker, syns jeg.. Blandt de obligatoriske bloggene valgte jeg: Blogg 3: Petter Solbergs blogg: http://www.vgb.no/20075 Blogg 4: På Hjortefot (årets VG-blogg): http://www.vgb.no/341 Og som den valgfrie valgte jeg en ganske kjent blogg, som faktisk ble nominert til årets gullblogg 2005 i klassen for unge bloggere. Navnet på bloggen er «Kristin på bærtur» og her er linken (jeg anbefaler å ta en titt): http://storrusten.blogspot.com/




Bloggen til Petter Solberg er absolutt en personlig blogg. Vi får muligheten til å følge mye av hans kariere som rally kjører, og jeg syns han er flink til å oppdatere ofte. Den minner om en dagbok, med en blanding av noen lange og noen korte innlegg, det kommer ann på hvor mye han har å fortelle. Jeg liker at han legger ut et bilde av seg selv som passer til hva han skriver ved hvert blogginnlegg, dette gjør bloggen mer levende og interessant. Jeg anbefaler å ta en titt på linken jeg la ut til Petter Solberg sin blogg, den er oversiktlig og alle blogginnleggene er lagt ut i riktig rekkefølge etter dato, med mange morsomme bilder til.



Den andre bloggen jeg valgte, «på hjortefot» er også en personlig blogg som også er kalt «dagbok blogg». Her er det tankene og opplevelsene til bloggeren vi får vite mye om. Det er en fritidsblogg, som ofte handler om jakt, fiske, matlaging osv, og diss temaene går tydelig igjen i blogginnleggene. Jeg vil si at denne bloggen er rettet mot mennesker som har glede av å komme seg ut i naturen og oppleve spennende ting der, slik som bloggeren til «på hjertefot» gjør. Det jeg likte var at det ikke konstant var om jakt og fiske, men den inneholdt også innlegg som gikk på andre ting enn disse temaene, som blandt annet viser han interesse for å bevare naturen. Jeg må ærlig innrømme at dette var den av de tre bloggene jeg valgte som fanget minst av min oppmerksomhet og interesse. Det var ikke mye farger og bilder, og jeg er ikke verdens mest jaktglade menneske heller.. Om du er interessert i natur, jakt og fiske vil jeg anbefale å ta en titt på linken til Kristian sin blogg «på hjertefot».




Den siste bloggen jeg skal fortelle om er den jeg valgte selv, som kalles «Kristin på bærtur». Denne bloggen er veldig oversiktlig og fin, det er fargebruk, men ikke mye bilder. Den er definitivt den av de tre bloggene jeg valgte som jeg likte best. Det er en ung jente som deler alt og ingenting av sine tanker, meninger og opplevelser med oss lesere. Som sagt ble den nominert til årets gullblogg 2005 i klassen for unge bloggere. Jeg må si det er utrolig mye morsomt å lese der, men spesielt for jenter. Selv om det ikke er en typisk jente blogg om gutter og venner så er den skrevet på en måte som gjør at jeg ikke kan tenke meg at gutter vil ha stor interesse av å lese det som står der. Det er alt fra sangtekster, vitser, morsomme hendelser og andre hverdagslige ting som er temaene.


Som sagt er har de tre bloggene en ting til felles, de er alle det vi kaller personlige blogger, hvor mennesker deler sine tanker og meninger rundt forskjellige ting og hendelser. De tre bloggene er vidt forskjellige innholdsmessig. Petter Solberg forteller oss skritt for skritt om alt han går gjennom i karieren sin som rally kjører, hans blogg er veldig systematisk etter tid, og han legger inn nye innlegg omtrent annenhver dag. Han bruker et levende språk som fanger min oppmerksomhet. I motsetning var blogg nummer to, "på hjertefot" litt mindre spennende for meg å lese. Han bruker lite bilder og et ganske kjedelig språk. Men bloggen er systematisk satt opp å lett å forstå. Min selvvalgte blogg, "Kristin på bærtur" likte jeg kjempe godt. I motsetning til Petter Solberg sin har hun ikke lagt stor vekt på bildebruk, men heller på et morsomt innhold. Det som er skiller seg veldig ut med denne bloggen er at du først tror det ikke er noe system på innleggene hennes i det hele tatt. Det er litt her og litt der, og temaene henger ikke sammen. Men om du trykker på "arkiv" vil du se at hun har skrevet alt som en dagbok, dag for dag, og det er inndelt i måneder. Jeg vil si jeg anbefaler alle bloggene, men de er som sagt til veldig forskjellig type personer. Petter Solberg sin blogg er kanskje mest for mennesker som er interessert i idrett, spesielt biler. "På hjertefot" er som sagt mest egnet for tur glade mennesker som er interessert i å følge opp Kristian på jakt. "Kristin på bærtur" er nok mest egnet for jenter og kvinner i alle aldre.

2 kommentarer:

Kjetil sa...

Fin start på blogginga, Camilla. Du har velfunderte synspunkter om alle tre bloggene, og bloggen du kjente til fra før, er jo kjempebra.

Kristin Storrusten sa...

Hei! Jeg snublet innom her fordi noen hadde trykket på linken, og det var jo veldig fint å lese en slik analyse av skrivingen min!
Håper du også synes det er gøy å blogge - det var morsomt å lese her, så jeg håper du fortsetter også uten skoleoppgaver :)