torsdag 28. februar 2008

Bloggoppgave til fredag 29.02.2008 - "egoistiske verdensmestere med puter under armene"

Ukas bloggoppgave var å lese en artikkel om generasjonen med ungdom som ble født mellom 1980 og 1995. Som du kanskje har skjønt på overskriften på denne bloggoppgaven heter artikkelen: “egoistiske verdensmestere med puter under armene”. De fremste amerikanske ekspertene på trender, arbeidsliv og ulike generasjoner har nemmelig satt et navn på “oss”, og av alle ting ble navnet “millennier”. Generasjoner før oss har også fått liknende kallenavn. “Millennier” skal beskrive hvordan flertallet av denne generasjonen med unge oppfører seg, og hvordan deres livsmoral er. Artikkelen er lang, og selvom den inneholdt mye kritikk mot menneskene jeg er en del av, syns jeg den hadde mange gode poeng. Det var spesielt to avsnitt jeg la godt merke til, som hadde mye sannhet i seg, men etter min mening var satt litt vel på spissen.

“Millennials-generasjonen er født mellom 1980 og 1995, og inntar i disse dager arbeidsplasser over hele verden. Vi som tilhører denne generasjonen, er tekno-avhengige og forventer suksess, men har ikke den samme arbeidsmoralen som våre 50- og 60-årige sjefer, mener ekspertene.”


“Den generasjonen som nå begynner å fyller opp arbeidsplassene, har vokst opp med en forventning om at de automatisk blir vinnere og at de alltid får belønning om det så bare er for å møte opp.”


Første gang jeg leste disse to avsnittene må jeg innrømme at jeg ble ganske iritert. At noen eksperter fra Amerika kan sitte å si så mye negativt om en hel gruppe mennesker? Men etter å ha tenkt litt over det, skjønte jeg at det var utrolig mye sannhet i det de mente. Hvertfall her jeg vokser opp, i Bærum, har veldig mange ungdom den instillingen at de kan streife gjennom livet med glans, uten å jobbe særlig mye for det. Penger får de fra foreldrene, og de gjør stort sett som de vil når det gjelder det meste. Men jeg kan ikke si dette sikkert om ungdom overalt i hele verden? Og jeg vet også at det finnes utrolig mange fornuftige og veloppdratte unge mennesker i det som blir kalt “millennier generasjonen”. Hvordan syn du har på livet, verdier og medmennesker kommer selvfølgelig helt ann på hvor du kommer fra, miljøet du vokser opp i og oppdragelsen du får hjemmefra. Jeg kan ærlig si at jeg syns det er feil å sette en hel generasjon med mennesker i bås på den måten, men på en annen side har de litt for mye rett i det de sier.


Jeg tror nok at mange vil lese denne artikkelen uten å sitte igjen med annet enn negativt ladede ord, og klare til angrep mot journalister og amerikanske eksperter. Men dersom man ønsker å gjøre noe med disse til dels frastøtende kjennetegnene, er det viktig å innrømme at det ligger noe sant i artikkelen, fremfor å bortforklare enhver anklage. Man kan selvfølgelig argumentere med at en ikke skal skjære alle under en kam. Samtidig er jeg ganske sikker på at de aller færreste mener at alle mennesker i hele verden, som nå er mellom 15 og 29, har identiske egenskaper. Selv tok det litt tid for meg å godta at i mange menneskers øyne, er det som sto i denne artikkelen et faktum. Jeg valgte etterhvert å bite tenna sammen, og prøve å ta til meg kritikken i stedenfor å forsvare meg mot den.

Ingen kommentarer: