torsdag 14. februar 2008

Pc på skolen - bloggoppgave til fredag 15.02.2008

Data bruk fast i skoletiden begynner å bli mer og mer vanlig på de moderne skolene. Dette er en ny måte å arbeide på skolen, og det er veldig sansynlig at denne teknologien vil overta all «gammeldags» lærermåte etterhvert. Data bruk på skolen har mange positive sider, men også en del negative, og dette er noe jeg har lyst til å skrive om i denne ukas bloggoppgave. Jeg går på Sandvika VGS, hvor pc er en stor del av skolehverdagen vår. Alle elevene på skolen må kjøpe en pc til 6000 kroner på starten av skoleåret, og pc erstatter ikke bare skrivebøker, men også lærerbøker i enkelte fag. I stedenfor ordbøker og leksikon bruker vi internett, og i stedenfor skriftlig informasjon fra lærerne, legges alt ut på internett. De aller fleste prøver, innleveringer og undersøkelser foregår på pc'en.


Det er mange posistive sider med data bruk på skolen, blandt annet at det er veldig mye lettere å kommunisere med lærere og medelever. Alle meldinger og beskjeder blir sendt ut på felles mailer til hele klassen eller skolen, på den kjente siden «it's learning». Jeg tror nok Sandvika videregående er mer utviklet på denne siden enn mange andre skoler, i og med at vi er noen av de første til å bruke vår egen data hver dag. Det å møte opp på skolen uten, blir nok like dumt som at elever fra andre skoler møter opp uten bøker og skrivesaker. Men tilbake til poenget.. På «it's learning» har vi muligheten til å lage egne prosjektsider når vi jobber med gruppearbeid, så alle har alt tilgjengelig hele tiden. Vi har en egen gruppe for medlemmer av elevrådet, hvor all informasjon angående møter osv. legges ut. For oss på Sandvika vgs er det en veldig uvanlig sak å få utdelt ark med oppgaver eller ukeplaner, da går vi bare inn på pc'en og laster det opp fra «it's learning». Vi slipper ikke unna med unnskyldninger som: «jeg mistet ukeplanen eller oppgavearket».



Det at alle elevene på skolen har hver sin obligatoriske pc, som brukes mange timer hver dag, har også sine negative sider, det skal jeg love deg! Jeg ser at mange av mine venner har sunket en del i snitt etter at de begynte på videregående, ikke bare de som begynte på sandvika men også fra andre skoler, men jeg kan trygt si at vennene mine fra Sandvika er et stort flertall. Hvorfor? Jeg tror grunnen er den store bruken av data. Vi har fri tilgang til internett, og internett har mange sider som frister utrolig mye der du sitter å hører på læreren snakke i timesvis. «Facebook» er et av de store temaene nå om dagen, der du kan lage din egen pofil, legge ut bilder og chatte. På sider som «Mtv» osv. har du muligheten til å følge med på serier og filmer hele dagen. Og dette er virkelig bare to av de mange tusen sidene ungdom nå om dagen elsker å holde på med. Jeg må ærlig innrømme at jeg også hadde problemer med å holde meg unna en periode, og det tok ikke lang tid før jeg merket at karakterene mine sank, og jeg måtte skjerpe meg. Fristelsen når du sitter der inne i klasserommet time etter time, og alle de spennende internettsidene ligger å «venter» på deg, er stor. Foreldre og lærere sier om og om igjen: «dere er store nok til å vite deres eget beste nå, og det er helt idiotisk å utsette seg for å miste så mye undervisning for noe dere heller kan gjøre på fritiden». Men faktum er at veldig mange 16, 17 og 18 åringer ikke er modne nok til å holde seg unna når de kjeder seg.



Skolen har nå begynt å sperre flere sider, slik at vi ikke har muligheten på å komme inn på de så lenge vi er innenfor skolen nettverk. Dette kan være en god løsning på noe som faktisk er et problem for mange på Sandvika videregående.

Ingen kommentarer: